یه آقائی این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و چند تا بچه ژیگول دور خودش جمع کرده
مدیر وبلاگ گفت می تونی طرف را بکوبی تا با گوه مساوی بشه ؟ گفتم چرا نمی شه طرف که
از متالیکا گنده تر نیست کارت نباشه درستش می کنم.....
القصه من برای نقد و بررسی آثار موسیقی ابتدا چند تا از آلبومهای آن خواننده را گوش می دهم
یا ویدئوکلیپ هایش را می بینم و مصاحبه هایش را می خوانم و با عقاید و نظراتش آشنا می شوم
بعد طرف را نقد می کنم اما در مورد ایشون 1 آلبومش را شنیدم در یکی از بلاگها مصاحبه ای
ازش خواندم( که فکر می کنم خالی بندی بود) البته اینها را بعد از اینکه مدیر وبلاگ ازم خواست
او را نقد کنم از سر اجبار و خالی نبودن عریضه انجام دادم خند ه دار اینجا بود در همین هیر وبیر
از جلوی یک کیوسک روزنامه فروشی رد می شدم روی جلد یک مجله هفتگی زرد تیتر زده بودند
با این مضمون: مسابقه بزرگ مجله .... جایزه یک دستگاه 206 سوال این است: بنیامین خوش
تیپ تر است یا محمد رضا گلزار عجب سوال سختی آیا آدم هالوئی پیدا می شود که این دو تا
را تحویل بگیرد و آدم حسابشان کند یک نفر نداند فکر می کند گلزار زده رو دست آل پاچینو و
سایر بروبکس دنیای هالیوود از لیست فیلمهایش می توان به هنر این آقا پی برد:دختر ایرونی و عروس فرنگی و ..... حالا ببینیم حرف حساب بنیامین چیه او با ارائه 1 آلبوم بله فقط و فقط1 آلبوم
یک شبه شد محبوب ترین خواننده تمامی دوران آقا کجا وایسا پیاده شو با هم بریم طرف طوری
ادعای نو آوری می کند که pink floyd هم سال 1967 هنگام ابداع راک فضائی هم
غلط می کرد چنین ادعائی کند حیف که خیلی دیر مطرح شد و حقش را خوردند. نشسته با نرم افزار
e-jay کلی ور رفته و چند تا ریتم سر هم کرده میگه من گیتار و پیانو می زنم زرت شاید
شبها تو رختخواب منظورش بوده. با تغییر گامها توسط کامپیوتر صدایش را بم کرده که مثلا بگوید
حنجره اش خیلی قوی است عزیزم این کلک ها را در ایران می تونی برای 4 تا آدم موزیک
نشنیده مثل خودت سوار کنی ما از پشت کوه نیومدیم اون موقع تو اتل متل توتوله می خوندی
ما با iron maiden وjudas priest حال می کردیم .دوست عزیز می خوای سبک
جدید در موسیقی ایرانی الکترونیک ببینی چیه برو محمد اصفهانی گوش کن من که روزی 3 بار
آلبوم برکت را گوش می کنم خسته نمی شوم حتی علیرضا عصار و قاسم افشار و داریوش خواجه نوری
در مرتبه ای بالاتر از تو قرار می گیرند تو زیاد به خودت زحمت نده کونت یه وقت پاره میشه
تو با پارتی بازی و روابط پشت پرده به اینجا رسیدی خودم می دونم تو اداره نظارت و ارزشیابی
وزارت ارشاد پشت تالار وحدت کیا هواتو دارن زیاد واسه ما افه موسیقی مدرن الکترونیک نیا...
بعد از مطلبی که در مورد METALICCA نگاشتم خیلی از دوستان اصرار کردند که در مورد گروه SYSTEM OF A DOWN که در ادامه مطلب به اختصار آنها را SOAD خواهیم نامید, بنگارم به روال مطالب قبلی‚ کاری با محل تولد و اسم مامان وبابای اعضای گروه ندارم وسیر تحول گروه در آلبوم هایشان را مورد بررسی قرار می دهم:
پروژه جادوگر بلر فیلمی بود که در زمان خود سر و صدای زیادی بپا کرد و بدلیل ساختار مستند-واقعی فیلم بود همراه با ترس وحشت مرگ ودرجنگل گم و گور شدن ... و خلاصه تمامی مصالح یک فیلم ترسناک را داشت اما خصیصه اصلی و بسیار مهمتر این فیلم معرفی یک گروه جدید در عرصه راک-متال بود سال 1994 بود که SOAD با این فیلم و اهنگ SPIDER که برای این فیلم خوانده بودند مطرح شدند.
آهنگهای اولیه گروه به معنای واقعی هوی متال بود ریتم های سریع و بدون وقفه درام (ریف) مشخصه اصلی آثار اولیه گروه بود. طبق معمول گروههای متال قیافه های اجق وجق پای ثابت گروه جدید بوداما تنها وجه تمایز و تعجب بر انگیز آن چهره صمیمی و شرقی خواننده آن بود و همچنین لحن صدا ( سریع و بی وقفه مثل خود موسیقی متال) و استفاده از نواهای شرقی (مثل فلوت و گیتار روسی) در پس زمینه آهنگها این باور را قوت بخشید بعدا کشف بعمل آمد که حضرات آیات بچه ارمنستان و بزرگ شده لس آنجلس می باشند. همین به موزیک خشن و گوش خراششان نوعی صمیمیت و آشنا ئی می بخشید. القصه با آلبوم TOXICITY گروه مثل توپ صدا کرد که این دومین آلبومشان بود.
آلبوم اول SYSTEM OF A DOWN بود که اهنگ SPIDER هم از همان آلبوم بود. TOXICITY یک اتفاق در هزاره جدید برای موسیقی راک بود و توانست متال را دوباره احیا کرده و از زوال آن (که توسط متالیکا این سقوط داشت شدت میافت) جلوگیری کند سال 2001 گروه SOAD جایزه GRAMMY را برای TOXICITY بعنوان بهترین آلبوم متال دریافت کرد.
از جمله بهنرین آهنگهای این آلبوم می توان به ARIELS وTOXICITY وATWA وSYCHO اشاره کرد. طبق معمول وقتی یک گروه یک شبه به موفقیت عظیمی می رسد بچه هایش دست و پایشان را کمی تا قسمتی گم می کنند واز خود بی خود می شوند بچه های SOAD علیرغم اینکه خیلی حواسشان را جمع کرده بودند تا من به شان گیر ندهم ولی نشد و آلبوم بعد یشان STEAL THIS ALBUM نسبت به TOXICITY یک عقبگرد کامل به حساب می آمد.
دراین آلبوم فقط آهنگ MR JACK یک مقدار قابل عرض بود . در سال 2005 گروه تصمیم به تقویت دوباره خود گرفت ویکضرب دو البوم به نامهای MESMERISE و HYPNOTIZE را عرضه کرد
که از اولی آهنگ B.Y.O.B. و QUESTION بسیار مورد توجه قرار گرفت و از دومی تا آنجا که اطلاع دارم اهنگ LONELY DAY رو بورس می باشد اما هنوز تا TOXICITY راه درازی باقی مانده است. گروه SOAD همواره قتل عام ارمنیها توسط دولت عثمانی در سال 1916 را محکوم کرده وجد وآبا خودشان هم جزو کسانی بودند که به خاطر این قتل عام آواره وطن شدند و به آمریکا مهاجرت
کردند . از دیگر مهاجران معروف ارمنی می توان به الیا کازان کارگردان معروف امریکائی که در اصل اهل ترکیه بود نیز اشاره کرد.
به هر بچه های soad اهل سیاست هم هستند و در تلاشند تا دولت ترکیه قتل عام سال 1916 را به رسمیت بشناسد کاری که تا به امروز صورت پیدا نکرده است ودر زمان حمله آمریکا به عراق هم در صف اول منتقدین این جنگ قرار داشتند در ابتدا که این گروه معروف شد این شائبه به وجود امد که آنها ایرانی هستند که تصوری نادرست می باشد. من به شخصه اوج کار گروه را در اهنگ question می دانم که در آن مفهوم زندگی و مرگ را مورد نقد قرار دادند و الحق ویدئو کلیپ زیبایش هم حق مطلب را تا حدود زیادی ادا کرد و نکته جالب خلق نوعی فضای باروک و قرن نوزدهمی در این اثر بود . به هر حال محتوای آثار گروه طیف وسیعی از مفاهیم اعم از خاطرات کودکی – نکوهش جنگ زندگی ماشینی و تنهائی انسان- ترس از عوامل ناشناخته- جهان پس از مرگ .... را در بر می گیرد
در مجموع باید گفت نقش اصلی در گروه را جان اولدمایان( همون کچله که همش به آسمون نگاه می کنه) بازی می کند او گیتاریست بسیار زبردستی می باشد.